Τρίτη, 2 Νοεμβρίου 2010

Ο Λιρ που γύρισε από τα Δεκεμβριανά

Ο Νικήτας Τσακίρογλου, ενάμιση χρόνο μετά, αναμετριέται και πάλι με τον εμβληματικό σεξπιρικό βασιλιά Λιρ, έχοντας στόχο, όπως λέει, «να καταρρίψει όλα τα ρεκόρ».


Η νέα αρχή, που θέτει τον πήχυ... πανήψηλα, γίνεται στο θέατρο «Παλλάς» ανήμερα των εκλογών της Κυριακής. Μπορεί να είναι συμπτωματική η χρονική συνύπαρξη της κάλπης με την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα. «Ωστόσο η παράσταση αυτή έρχεται να "κουμπώσει" σε όσα συμβαίνουν σε τούτο τον κόσμο.
Και με την κρίση και με το Μνημόνιο», υποστηρίζει ο πρωταγωνιστής για τη βραβευμένη το 2009, με το Βραβείο Διεθνούς Ρεπερτορίου των Κριτικών Θεάτρου δουλειά του Στάθη Λιβαθινού, που εν ριπή οφθαλμού ξεπούλησε τα εισιτήρια και των 10 παραστάσεων. Και το ίδιο προβλέπεται για τις δέκα επιπλέον που προστέθηκαν εκτάκτως.

Ο Νικήτας Τσακίρογλου κλείνει πενήντα χρόνια στο θέατρο. Ως εκ τούτου έχει βαρύτητα όταν με καμάρι δηλώνει: «Ο "Λιρ" είναι μια διαφορετική παράσταση. Δεν την εντάσσω στις "κανονικές". Δεν ακολουθεί την πεπατημένη - και, κυρίως, την πεπατημένη των κρατικών σκηνών, παρόλο που ξεκίνησε ως μια παραγωγή του ΚΘΒΕ. Είναι μια δημιουργία που φτιάχθηκε στο δρόμο, επηρεασμένη από τα Δεκεμβριανά και τη δολοφονία του Γρηγορόπουλου. Φτιάχτηκε, ενώ ακούγονταν οι ιαχές των φοιτητών και του κόσμου της Θεσσαλονίκης».
Σύγχρονη, όχι μοντέρνα
Δεν ξέρει αν είναι μια μοντέρνα παράσταση. Αλλά ο «Λιρ» είναι σίγουρα «μια σύγχρονη δουλειά, που πραγματεύεται την κρίση της εξουσίας. Είναι μια παράσταση αιχμής», υποστηρίζει.
Σήμερα που ξανασυναντά το ρόλο του τραγικού βασιλιά και πατέρα, αισθάνεται ότι «ο Λιρ έχει περάσει πλέον μέσα στο σώμα και στη σκέψη μου. Η πορεία του δικού μου Λιρ είναι από το φαίνεσθαι στο είναι. Αυτή είναι η πορεία του. Αλλά αυτή είναι η πορεία και του Νικήτα Τσακίρογλου»,
αποκαλύπτει. «Ο Λιρ του Τσακίρογλου φτάνει στην τρέλα και την άνοια. Τον είδα τον ήρωα ως άνθρωπο, ως πατέρα, ως εξουσιαστή που πέρασε τα πάντα για να φτάσει στο όριο του φυσικού φαινομένου, που είναι ο άνθρωπος. Γίνεται ένας κλοσάρ, συνομιλεί δηλαδή με οικείες στην πόλη μας εικόνες. Ο περήφανος Λιρ εγκαταλείπει τα πάντα και φτάνει στο τίποτα».
Ενώ σχεδόν δεν άλλαξε τίποτα απ' τη βραβευμένη παράσταση του ΚΘΒΕ, «κάτι πολύ σημαντικό έχει ωριμάσει μέσα μας», τονίζει. «Ο Στάθης Λιβαθινός και οι νέοι ηθοποιοί της παράστασης δημιουργούν μια δυναμική που με παρασύρει κι εμένα, που είμαι ο γεροντότερος. Αντλώ δύναμη και απ' την ενέργειά τους και από τη ροκ μουσική αυτής της ροκ παράστασης».
Θυμός για την εξουσία
Εποχή εκλογών. «Εποχή πολιτικής κρίσης», με διορθώνει ο πρωταγωνιστής. «Μ' αυτό συνομιλεί η παράσταση», επιμένει. «Το μέλλον είναι εγκλωβισμένο και στον τόπο μας. Νομίζω ότι δεν είναι εποχή για όνειρα. Αυτό μάς λέει ο "Λιρ". Μια σκληρή, μια θυμωμένη παράσταση. Ο θεατής σίγουρα θα σκεφτεί στο "Παλλάς" τη δική του ευθύνη για όσα συμβαίνουν. Τα πάντα, όπως και στον "Λιρ", ξεκινάνε από τους πατεράδες. Από τα λάθη των γονέων. Αυτό συμβαίνει στην Ελλάδα. Οι σύγχρονοι Λιρ είναι οι εξουσιαστές μας».
Το γεγονός ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης η παράσταση ξεπούλησε όλα τα εισιτήριά της και πήρε παράταση δέκα ημερών τι υποδηλώνει; «Οτι ο κόσμος έχει ανάγκη από καλές φωνές», θεωρεί ο Ν. Τσακίρογλου. «Και νομίζω ότι η παράσταση αυτή προσφέρει μια φωνή στο σύγχρονο Ελληνα πολίτη, που κουβαλάει θυμό για την εξουσία. Γιατί είναι άδικα τα νέα κυβερνητικά μέτρα».
«Είναι άδικο να μου έρχονται απανωτά μπουγιουρντί απ' την Εφορία, ενώ οι φοροφυγάδες μένουν ατιμώρητοι. Είναι άδικο που οι συντάξεις γίνανε της πείνας. Την Κυριακή θα πάω στην κάλπη θυμωμένος. Και πιστεύω ότι όλοι οι Ελληνες θα πάνε εξίσου θυμωμένοι».
 Το μετά τον «Λιρ» τον απασχολεί; «Ναι», απαντά. «Αλλά δεν εξαρτάται από εμάς. Εμείς είμαστε στρατιώτες της τέχνης. Ερωτευμένοι με την τέχνη μας. Δεν μπορούμε να ρισκάρουμε. Οχι γιατί δεν θέλουμε, αλλά γιατί δεν έχουμε χρήματα». Υπό «ιδανικές συνθήκες» θα ήθελε πάντως να κάνει τον «Οιδίποδα επί Κολωνώ». «Πιστεύω, ήρθε η εποχή. Είναι ένας ρόλος που συναντά τον Λιρ. Σίγουρα ο Σέξπιρ είχε διαβάσει και τους δύο "Οιδίποδες". Βεβαίως, έχω και μια ηλικία τώρα, οπότε δεν μπορώ να σκέφτομαι σαν φιλόδοξος νέος. Σκέφτομαι σαν φιλόδοξος γέρος. Φαίνεται, και σε αυτό με έχει επηρεάσει ο Λιρ».
info: Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης. Σκηνικά- κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής. Μαζί με τον Νικήτα Τσακίρογλου
επί σκηνής οι: Θ. Ακοκκαλίδης, Σ. Ανδρονίκου, Κ. Ασπιώτης, Ευτυχία Γιακουμή, Μαριάννα Δημητρίου, Π. Καρατζάς, Γ. Κωνσταντινίδης, Δαυ. Μαλτέζε, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Ηλ. Μελέτης, Δ. Μπουλάς, Γ. Νούσης, Ευθ. Παππάς, Α. Πελτέκης, Χρ. Σουγάρης, Γ. Τσαμπουράκης, Φ. Τσοτουλίδης και Γ. Χαρίσης.
Η παράσταση, με πρωταγωνιστή τον Νικήτα Τσακίρογλου, έχει ήδη πουλήσει 10.000 εισιτήρια

0 κομεντς:

Δημοσίευση σχολίου